Aktameter

Algemene gegevens

Deel 1

Aantal en soort activiteitenplekken 0-2 jaar

Emotionele veiligheid: veiligheid en geborgenheid zowel fysiek als sociaal; goede verzorging

1
Plek voor het voeden van een baby: een rustige plek waar medewerkers voldoende aandacht aan de baby kunnen geven
Kwaliteit van deze plek:
2
Plek om te eten en te drinken met kinderen
Kwaliteit van deze plek:
3
Plek voor luisteren, snoezelen, knuffelen, voorlezen (zachte matras met kussens)

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
4
Plekken waar kind zich kan terugtrekken, of verstoppen, of tot rust kan komen: onder hoge box, in een huisje of tentje, matras met kussen
Kwaliteit van deze plek:

Sociale competenties: aangaan van sociale relaties

5
Plek om met een groepje samen te kunnen zijn zoals kleed, kring, lage stoeltjes
Kwaliteit van deze plek:

Sociale competenties: alleen of met verschillende groepjes spelen of zijn

6
Plek waar kind ongestoord door andere kinderen kan spelen
Kwaliteit van deze plek:

Persoonlijke competenties: motorische en zintuiglijke ontwikkeling

7
Plek voor zintuiglijke ontwikkeling zoals voelbord, voelkleed
Kwaliteit van deze plek:
8
Plek om te kunnen bewegen (lopen, kruipen, klimmen, glijden, dansen). Vrij vloeroppervlak met losse elementen zoals glijbaantje, kussen, kruipbuis
Kwaliteit van deze plek:
9
Klauter/klimplek (schuimrubber elementen, klein glijbaantje, traptreden of bordes)
Kwaliteit van deze plek:
10
Mogelijkheden voor het kind dat nog maar net kan lopen om zich door de ruimte te verplaatsen. Plekken waaraan ze zich kunnen vasthouden en optrekken
Kwaliteit van deze plek:
11
Plek om te kunnen liggen, rollen en met materiaal te spelen (zachte matras of mat)

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
12
Plek om te kunnen liggen, rollen en met materiaal te spelen (box)

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :

Persoonlijke competenties: creatieve ontwikkeling

13
Creatieve plek op kindhoogte: schilderen, wasco, grote potloden (een laag knutseltafeltje, schilderbord)

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
14
Plek voor tekenen, kleien, schilderen aan eettafel
Kwaliteit van deze plek:
15
Schilder- of tekenbord aan de wand
Kwaliteit van deze plek:

Persoonlijke competenties: emotionele ontwikkeling

16
Eenvoudige huishoek voor rollenspel, fantasiespel en verkleedspullen zoals hoed, tas, helm

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
17
Spiegel op kindhoogte
Kwaliteit van deze plek:

Persoonlijke competenties: cognitieve ontwikkeling

18
Plek voor ordenen, sorteren, manipuleren, puzzelen (kleedje voor een kieskast, tafeltje op kindhoogte met kieskast)
Kwaliteit van deze plek:
19
Bouwhoek voor spel met duplo, grote blokken

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
20
Hoek voor spel met auto's

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :

Andere plekken die niet genoemd zijn:

21
Anders, namelijk:
Kwaliteit van deze plek:
22
Anders: namelijk:
Kwaliteit van deze plek:

Totaal aantal plekken:
0

Minimaal moeten er acht plekken aanwezig zijn en voor een gemiddelde pedagogische kwaliteit van inrichting negen plekken.

24
Vind je het aantal aanwezige activiteitenplekken voor de groep voldoende?
25
Vind je de spreiding van activiteitenplekken over de verschillende pedagogische basisdoelen voldoende? Komt deze overeen met de pedagogische visie en werkplan van je centrum?

Deel 2

Indeling en inrichting: algemene kenmerken

Klik aan wat volgens jou van toepassing is en klik aan of je vindt dat er actie nodig is.

26
De scheiding tussen drukke en rustige plekken is:
27
De loopruimte tussen de verschillende activiteitenplekken is:

Dit is de ruimte tussen activiteitenplekken, zodat kinderen tussen de verschillende plekken rond kunnen dwalen en een activiteit kunnen kiezen zonder andere kinderen te storen.

28
De eigen plek voor het kind is:
29
De sfeer is afgestemd op de leeftijdsgroep:
30
De verlichting is:
31
De hoeveelheid bergruimte van de groep is:

Bedankt voor het invullen van de vragenlijst!

Wilt u ur resultaten ontvangen? Vul dan hieronder uw e-mailadres in.

Of wilt u liever een PDF van uw resultaten ontvangen? Klik dan op de knop hieronder.