Aktameter Algemene gegevens Naam kindercentrum Type centrum Selecteer Kinderdagverblijf Peuterspeelzaal Buitenschoolse opvang Datum beoordeling Naam beoordelaar Naam van de groep Aantal kinderen Deel 1Aantal en soort activiteitenplekken 0-2 jaar Emotionele veiligheid: veiligheid en geborgenheid zowel fysiek als sociaal; goede verzorging1Plek voor het voeden van een baby: een rustige plek waar medewerkers voldoende aandacht aan de baby kunnen geven Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 2Plek om te eten en te drinken met kinderen Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 3Plek voor luisteren, snoezelen, knuffelen, voorlezen (zachte matras met kussens) Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 4Plekken waar kind zich kan terugtrekken, of verstoppen, of tot rust kan komen: onder hoge box, in een huisje of tentje, matras met kussen Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Sociale competenties: aangaan van sociale relaties5Plek om met een groepje samen te kunnen zijn zoals kleed, kring, lage stoeltjes Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Sociale competenties: alleen of met verschillende groepjes spelen of zijn6Plek waar kind ongestoord door andere kinderen kan spelen Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Persoonlijke competenties: motorische en zintuiglijke ontwikkeling7Plek voor zintuiglijke ontwikkeling zoals voelbord, voelkleed Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 8Plek om te kunnen bewegen (lopen, kruipen, klimmen, glijden, dansen). Vrij vloeroppervlak met losse elementen zoals glijbaantje, kussen, kruipbuis Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 9Klauter/klimplek (schuimrubber elementen, klein glijbaantje, traptreden of bordes) Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 10Mogelijkheden voor het kind dat nog maar net kan lopen om zich door de ruimte te verplaatsen. Plekken waaraan ze zich kunnen vasthouden en optrekken Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 11Plek om te kunnen liggen, rollen en met materiaal te spelen (zachte matras of mat) Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 12Plek om te kunnen liggen, rollen en met materiaal te spelen (box) Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? Persoonlijke competenties: creatieve ontwikkeling13Creatieve plek op kindhoogte: schilderen, wasco, grote potloden (een laag knutseltafeltje, schilderbord) Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 14Plek voor tekenen, kleien, schilderen aan eettafel Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 15Schilder- of tekenbord aan de wand Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Persoonlijke competenties: emotionele ontwikkeling16Eenvoudige huishoek voor rollenspel, fantasiespel en verkleedspullen zoals hoed, tas, helm Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 17Spiegel op kindhoogte Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Persoonlijke competenties: cognitieve ontwikkeling18Plek voor ordenen, sorteren, manipuleren, puzzelen (kleedje voor een kieskast, tafeltje op kindhoogte met kieskast) Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 19Bouwhoek voor spel met duplo, grote blokken Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 20Hoek voor spel met auto's Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? Andere plekken die niet genoemd zijn:21Anders, namelijk: Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 22Anders: namelijk: Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Totaal aantal plekken: 0Minimaal moeten er acht plekken aanwezig zijn en voor een gemiddelde pedagogische kwaliteit van inrichting negen plekken.24Vind je het aantal aanwezige activiteitenplekken voor de groep voldoende? Ja Nee Weet ik niet 25Vind je de spreiding van activiteitenplekken over de verschillende pedagogische basisdoelen voldoende? Komt deze overeen met de pedagogische visie en werkplan van je centrum? Ja Nee Weet ik niet Deel 2 Indeling en inrichting: algemene kenmerken Klik aan wat volgens jou van toepassing is en klik aan of je vindt dat er actie nodig is.26De scheiding tussen drukke en rustige plekken is: Goed Alle drukke activiteitenplekken zoals plek om te kunnen rennen, dansen en stoeien liggen niet naast de rustige plekken zoals de leeshoek en de poppenhoek. Net voldoende Er is een gedeeltelijke scheiding tussen rustige en drukke plekken. Onvoldoende Er is geen of haast geen scheiding tussen rustige en drukke plekken. Actie nodig? 27De loopruimte tussen de verschillende activiteitenplekken is:Dit is de ruimte tussen activiteitenplekken, zodat kinderen tussen de verschillende plekken rond kunnen dwalen en een activiteit kunnen kiezen zonder andere kinderen te storen. Goed Genoeg ruimte tussen alle of de meeste activiteitenplekken om bovenstaand gedrag mogelijk te maken. Net voldoende Ruimte tussen een paar activiteitenplekken om bovenstaand gedrag mogelijk te maken. Onvoldoende Geen ruimte tussen activiteitenplekken voor bovenstaand gedrag. Actie nodig? 28De eigen plek voor het kind is: Goed Kind heeft een plek in de groepsruimte (lade, kastje, doos) waar het zijn spulletjes kan opbergen. Net voldoende Kind heeft bij de garderobe een dergelijke plek. Onvoldoende Kind heeft niet een dergelijke plek. Actie nodig? 29De sfeer is afgestemd op de leeftijdsgroep: Goed Net voldoende Onvoldoende Er zijn veel en/of felle kleuren toegepast. Decoratiemateriaal hangt overal in de ruimte.; Actie nodig? 30De verlichting is: Goed Net voldoende Er is een basisverlichting en een paar sfeerlampen. Variatie in soort verlichting is beperkt mogelijk. Onvoldoende Er is alleen maar een basisverlichting. Variatie in lichtsterkte en in soort verlichting is niet mogelijk. Actie nodig? 31De hoeveelheid bergruimte van de groep is: Goed In en buiten de verblijfsruimten (groepsruimte, speelhal, activiteitenruimten) is zoveel bergruimte aanwezig dat de verblijfsruimten een opgeruimde indruk maken. Materiaal wordt opgeborgen waar het hoort (in kasten en bergruimten). Net voldoende Niet alles kan in kasten of in bergingen worden opgeborgen. Onvoldoende Veel spullen kunnen niet in kasten of bergingen worden opgeborgen. Er zijn open planken aan de wand, losse materialen op kasten, dozen of spelmateriaal op de vloer, of spullen worden in ruimten opborgen die daarvoor niet zijn bestemd (zoals slaapkamers, sanitair). Actie nodig? Bedankt voor het invullen van de vragenlijst!Wilt u ur resultaten ontvangen? Vul dan hieronder uw e-mailadres in.Of wilt u liever een PDF van uw resultaten ontvangen? Klik dan op de knop hieronder. Download PDF Vorige Volgende