Aktameter Algemene gegevens Naam kindercentrum Type centrum Selecteer Kinderdagverblijf Peuterspeelzaal Buitenschoolse opvang Datum beoordeling Naam beoordelaar Naam van de groep Aantal kinderen Deel 1Aantal en soort activiteitenplekken 8-12 jaar Emotionele veiligheid: veiligheid en geborgenheid zowel fysiek als sociaal; goede verzorging1 Plek om te eten en drinken met de kinderen Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 2Plek waar een kind tot rust kan komen zoals een zachte hoek, bank of zitzak Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 3Plekken waar een kind zich even uit de groep kan terugtrekken, maar wel de andere kinderen en volwassenen kan zien Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 4Plek om TV of DVD te kijken zonder andere kinderen te storen. (Deze plek niet apart scoren als tv-kijken in de leeshoek gebeurt) Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? Sociale competenties: aangaan van sociale relaties5Plek om te ontmoeten, contact te maken zoals zithoekje of kleed, bank of hoekje in keuken of gang Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 6(Eet)tafel voor spel (puzzelen tekenen, spelletjes spelen). Ook emotionele/creatieve/cognitieve ontwikkeling Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Sociale competenties: alleen of met verschillende groepjes spelen of zijn Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 8Plek speciaal bestemd voor meisjes Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? Persoonlijke competenties: emotionele ontwikkeling9Verkleedhoek/schminkhoek Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? Persoonlijke competenties: motorische en zintuiglijke ontwikkeling10Plek om te kunnen liggen en te snoezelen, (zachte matras met kussens) Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 11Plek om te kunnen bewegen, stoeien, klimmen (grof motorisch spel), Vrij vloeroppervlak met losse elementen Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 12Plek voor indoor-sportactiviteiten zoals tafeltennis, tafelvoetbal Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Persoonlijke competenties: creatieve ontwikkeling13Creatieve plek voor schilderen, tekenen, kleien, knutselen, knippen en plakken (eventueel een laag knutseltafeltje, schilderbord) Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 14Creatieve plek voor activiteiten met textiel, wol, kralen, borduren Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 15Plek om muziek te kunnen maken Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 16Plek voor activiteiten met foto, video en digitale media Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 17Plek om voorstellingen te geven (dans, toneel, muziek) Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Persoonlijke competenties: cognitieve ontwikkeling18Plek voor meten, wegen, observeren, ontdekken, experimenteren (ontdekdozen). Deze plek moet voorzien zijn van veel materialen waarmee kinderen deze activiteiten kunnen doen Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 19 Bouwhoek voor spel met lego, kapla, knex, etc. Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 20Lees/luisterhoek, boeken en tijdschriften lezen, muziek luisteren Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 21Plek waar kinderen zelf of onder begeleiding kunnen bakken en koken Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 22Plek om aan computer te kunnen spelen/leren/werken Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 23Plek voor thema-activiteiten zoals natuur, krant maken, film, video, ICT Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? Andere plekken die niet genoemd zijn:24Anders, namelijk: Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 25Anders, namelijk: Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Totaal aantal plekken: 0Minimaal moeten er acht plekken aanwezig zijn voor de BSO-groep en voor een gemiddelde pedagogische kwaliteit van de inrichting tenminste tien plekken. Het is van belang dat er voldoende en verschillende speelplekken aanwezig zijn, zodat kinderen kunnen kiezen waarmee ze willen spelen en zodat kinderen alleen of in een groepje van twee tot vier kinderen kunnen spelen. Zorg dat er speelplekken voor de verschillende leeftijdsgroepen aanwezig zijn.27Vind je het aantal aanwezige activiteitenplekken voor de groep voldoende? Ja Nee Weet ik niet 28Vind je de spreiding van activiteitenplekken over de verschillende pedagogische basisdoelen voldoende? Komt deze overeen met de pedagogische visie en werkplan van je centrum? Ja Nee Weet ik niet Deel 2 Indeling en inrichting: algemene kenmerken Klik aan wat volgens jou van toepassing is en klik aan of je vindt dat er actie nodig is.29De scheiding tussen drukke en rustige plekken is: Goed Alle drukke activiteitenplekken zoals plek om te kunnen rennen, dansen en stoeien liggen niet naast de rustige plekken zoals de leeshoek en de poppenhoek. Net voldoende Er is een gedeeltelijke scheiding tussen rustige en drukke plekken. Onvoldoende Er is geen of haast geen scheiding tussen rustige en drukke plekken. Actie nodig? 30De loopruimte tussen de verschillende activiteitenplekken is:Dit is de ruimte tussen activiteitenplekken, zodat kinderen tussen de verschillende plekken rond kunnen dwalen en een activiteit kunnen kiezen zonder andere kinderen te storen. Goed Genoeg ruimte tussen alle of de meeste activiteitenplekken om bovenstaand gedrag mogelijk te maken. Net voldoende Ruimte tussen een paar activiteitenplekken om bovenstaand gedrag mogelijk te maken. Onvoldoende Geen ruimte tussen activiteitenplekken voor bovenstaand gedrag. Actie nodig? 31De eigen plek voor het kind is: Goed Kind heeft een plek in de groepsruimte (lade, kastje, doos) waar het zijn spulletjes kan opbergen. Net voldoende Kind heeft bij de garderobe een dergelijke plek. Onvoldoende Kind heeft niet een dergelijke plek. Actie nodig? 32De sfeer is afgestemd op de leeftijdsgroep: Goed Net voldoende Onvoldoende Er zijn veel en/of felle kleuren toegepast. Decoratiemateriaal hangt overal in de ruimte. Actie nodig? 33De verlichting is: Goed Net voldoende Er is een basisverlichting en een paar sfeerlampen. Variatie in soort verlichting is beperkt mogelijk. Onvoldoende Er is alleen maar een basisverlichting. Variatie in lichtsterkte en in soort verlichting is niet mogelijk. Actie nodig? 34De hoeveelheid bergruimte van de groep is: Goed In en buiten de verblijfsruimten (groepsruimte, speelhal, activiteitenruimten) is zoveel bergruimte aanwezig dat de verblijfsruimten een opgeruimde indruk maken. Materiaal wordt opgeborgen waar het hoort (in kasten en bergruimten). Net voldoende Niet alles kan in kasten of in bergingen worden opgeborgen. Onvoldoende Veel spullen kunnen niet in kasten of bergingen worden opgeborgen. Er zijn open planken aan de wand, losse materialen op kasten, dozen of spelmateriaal op de vloer, of spullen worden in ruimten opborgen die daarvoor niet zijn bestemd (zoals slaapkamers, sanitair). Actie nodig? Bedankt voor het invullen van de vragenlijst!Wilt u ur resultaten ontvangen? Vul dan hieronder uw e-mailadres in.Of wilt u liever een PDF van uw resultaten ontvangen? Klik dan op de knop hieronder. Download PDF Vorige Volgende