Aktameter

Algemene gegevens

Deel 1

Aantal en soort activiteitenplekken 8-12 jaar

Emotionele veiligheid: veiligheid en geborgenheid zowel fysiek als sociaal; goede verzorging

1
Plek om te eten en drinken met de kinderen
Kwaliteit van deze plek:
2
Plek waar een kind tot rust kan komen zoals een zachte hoek, bank of zitzak

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
3
Plekken waar een kind zich even uit de groep kan terugtrekken, maar wel de andere kinderen en volwassenen kan zien

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
4
Plek om TV of DVD te kijken zonder andere kinderen te storen. (Deze plek niet apart scoren als tv-kijken in de leeshoek gebeurt)

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :

Sociale competenties: aangaan van sociale relaties

5
Plek om te ontmoeten, contact te maken zoals zithoekje of kleed, bank of hoekje in keuken of gang
Kwaliteit van deze plek:
6
(Eet)tafel voor spel (puzzelen tekenen, spelletjes spelen). Ook emotionele/creatieve/cognitieve ontwikkeling
Kwaliteit van deze plek:

Sociale competenties: alleen of met verschillende groepjes spelen of zijn

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
8
Plek speciaal bestemd voor meisjes

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :

Persoonlijke competenties: emotionele ontwikkeling

9
Verkleedhoek/schminkhoek

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :

Persoonlijke competenties: motorische en zintuiglijke ontwikkeling

10
Plek om te kunnen liggen en te snoezelen, (zachte matras met kussens)

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
11
Plek om te kunnen bewegen, stoeien, klimmen (grof motorisch spel), Vrij vloeroppervlak met losse elementen
Kwaliteit van deze plek:
12
Plek voor indoor-sportactiviteiten zoals tafeltennis, tafelvoetbal
Kwaliteit van deze plek:

Persoonlijke competenties: creatieve ontwikkeling

13
Creatieve plek voor schilderen, tekenen, kleien, knutselen, knippen en plakken (eventueel een laag knutseltafeltje, schilderbord)

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
14
Creatieve plek voor activiteiten met textiel, wol, kralen, borduren

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
15
Plek om muziek te kunnen maken

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
16
Plek voor activiteiten met foto, video en digitale media

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
17
Plek om voorstellingen te geven (dans, toneel, muziek)
Kwaliteit van deze plek:

Persoonlijke competenties: cognitieve ontwikkeling

18
Plek voor meten, wegen, observeren, ontdekken, experimenteren (ontdekdozen). Deze plek moet voorzien zijn van veel materialen waarmee kinderen deze activiteiten kunnen doen

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
19
Bouwhoek voor spel met lego, kapla, knex, etc.

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
20
Lees/luisterhoek, boeken en tijdschriften lezen, muziek luisteren

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
21
Plek waar kinderen zelf of onder begeleiding kunnen bakken en koken
Kwaliteit van deze plek:
22
Plek om aan computer te kunnen spelen/leren/werken

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :
23
Plek voor thema-activiteiten zoals natuur, krant maken, film, video, ICT

De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement

De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak

De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg

Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk

De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld

In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig

Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen

Totaal :

Andere plekken die niet genoemd zijn:

24
Anders, namelijk:
Kwaliteit van deze plek:
25
Anders, namelijk:
Kwaliteit van deze plek:

Totaal aantal plekken:
0

Minimaal moeten er acht plekken aanwezig zijn voor de BSO-groep en voor een gemiddelde pedagogische kwaliteit van de inrichting tenminste tien plekken. Het is van belang dat er voldoende en verschillende speelplekken aanwezig zijn, zodat kinderen kunnen kiezen waarmee ze willen spelen en zodat kinderen alleen of in een groepje van twee tot vier kinderen kunnen spelen. Zorg dat er speelplekken voor de verschillende leeftijdsgroepen aanwezig zijn.

27
Vind je het aantal aanwezige activiteitenplekken voor de groep voldoende?
28
Vind je de spreiding van activiteitenplekken over de verschillende pedagogische basisdoelen voldoende? Komt deze overeen met de pedagogische visie en werkplan van je centrum?

Deel 2

Indeling en inrichting: algemene kenmerken

Klik aan wat volgens jou van toepassing is en klik aan of je vindt dat er actie nodig is.

29
De scheiding tussen drukke en rustige plekken is:
30
De loopruimte tussen de verschillende activiteitenplekken is:

Dit is de ruimte tussen activiteitenplekken, zodat kinderen tussen de verschillende plekken rond kunnen dwalen en een activiteit kunnen kiezen zonder andere kinderen te storen.

31
De eigen plek voor het kind is:
32
De sfeer is afgestemd op de leeftijdsgroep:
33
De verlichting is:
34
De hoeveelheid bergruimte van de groep is:

Bedankt voor het invullen van de vragenlijst!

Wilt u ur resultaten ontvangen? Vul dan hieronder uw e-mailadres in.

Of wilt u liever een PDF van uw resultaten ontvangen? Klik dan op de knop hieronder.