Aktameter Algemene gegevens Naam kindercentrum Type centrum Selecteer Kinderdagverblijf Peuterspeelzaal Buitenschoolse opvang Integraal Kindcentrum Datum beoordeling Naam beoordelaar Naam van de groep Aantal kinderen Deel 1Mogelijke plekken voor kinderen 3-6 jaar Emotionele veiligheid; veiligheid en geborgenheid zowel fysiek als sociaal; goede verzorging1Plek om te eten en drinken met de kinderen Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 2Plek waar een kind tot rust kan komen of kan rusten zoals een zachte hoek, bank of zitzak Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 3Terugtrekplek waar een kind zich even uit de groep kan terugtrekken, maar wel de andere kinderen en volwassenen kan zien. Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? Sociale competenties: aangaan van sociale relaties4Plek om met groep(je) samen te kunnen zijn zoals kleed, kring, zithoekje Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 5Plek om (bord)spelletjes te kunnen spelen (eet-,werktafel, aparte spelletjes plek Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Sociale competenties: alleen of met verschillende groepjes spelen of zijn6Plek waar kind alleen of met zijn tweeën kan spelen Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Persoonlijke competenties: emotionele ontwikkeling7Volledige huishoek voor rollenspel, fantasiespel Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 8Verkleedhoek Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 9Plek voor spel met dieren, boerderij, fantasiefiguren, playmobi Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Persoonlijke competenties: motorische en zintuiglijke ontwikkeling10Plek om te kunnen bewegen, stoeien, klimmen (grof motorisch spel), Vrij vloeroppervlak met losse elementen Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 11Klauter/klimplek (schuimrubber elementen, klim/glij-element, klimwandje) Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 12Plek voor zandspel Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 13Plek voor waterspel Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 14Plek om te kunnen liggen en te snoezelen, (zachte matras met kussens) Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Persoonlijke competenties: creatieve ontwikkeling15Creatieve plek voor schilderen, tekenen, kleien, knippen en plakken (eventueel een laag knutseltafeltje, tafel op volwassenen hoogte) Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 16Plek voor schilderen en tekenen aan de wand (schildersbord) Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 17Creatieve plek voor activiteiten met textiel, wol, kralen, borduren Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 18Plek om voorstellingen te geven (dans, toneel, muziek) Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 19Plek om muziek te kunnen maken (instrumenten te bespelen) Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Cognitieve ontwikkeling20Plek voor ordenen, sorteren, meten, wegen, tellen. Deze plek moet voorzien zijn van veel materialen waarmee kinderen deze activiteiten kunnen doen Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 21Bouwhoek voor spel met lego, kapla, knex, blokken etc. Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 22Autohoek voor spel met auto’s, garage en treinen Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 23Leeshoek voor het bekijken en lezen van boekjes / luisteren naar muziek of verhalen/ bezig zijn met taal Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 24Ontdekplek voor ontdekken en experimenteren met diverse materialen (ontdekdozen, laboratorium) Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? 25Plek om onder begeleiding te bakken en te koken Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? 26Themahoek: (winkel, kantoortje etc.) Aanwezig Afwezig De plek is duidelijk begrensd aan bij voorkeur drie zijden, door een muur, half hoog wandje, kast, speelelement Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is begrensd door een afwijkende vloerafwerking, mat of kleed of door een verlaagd plafond, doek of dak Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De oppervlakte van de plek is geschikt voor de gewenste activiteiten. Kinderen zitten elkaar niet in de weg Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Het meubilair maakt de gewenste activiteit(en) op deze plek mogelijk Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing De plek is uitnodigend ingericht en aangekleed. Het is voor kinderen duidelijk waarvoor deze plek is bedoeld Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing In de plek is het juiste, voldoende en gevarieerd speelmateriaal (speelgoed) aanwezig Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Kinderen kunnen zelf het speelgoed of het speelmateriaal pakken en weer terugleggen Onvoldoende Net voldoende Goed Niet van toepassing Totaal : Actie nodig? Andere plekken die niet genoemd zijn:27Anders, namelijk: Aanwezig Afwezig Actie nodig? 28Anders, namelijk: Aanwezig Afwezig Actie nodig? 29Ontwikkelingsgebied die bij de plek hoort: Aanwezig Afwezig Kwaliteit van deze plek: Onvoldoende Net voldoende Goed Actie nodig? Totaal aantal plekken: 0Minimaal moeten er acht plekken aanwezig zijn voor de 3 tot 6-jarigen en voor een gemiddelde pedagogische kwaliteit van de inrichting tenminste tien plekken. Het is van belang dat er voldoende en verschillende speelplekken aanwezig zijn, zodat kinderen kunnen kiezen waarmee ze willen spelen en zodat kinderen alleen of in een groepje van twee tot vier kinderen kunnen spelen. Zorg dat er speelplekken voor de verschillende leeftijdsgroepen aanwezig zijn.31Vind je het aantal aanwezige activiteitenplekken voor de groep voldoende? Ja Nee Weet ik niet 32Vind je de spreiding van activiteitenplekken over de verschillende pedagogische basisdoelen voldoende? Komt deze overeen met de pedagogische / onderwijskundige visie en werkplan van je centrum? Ja Nee Weet ik niet 33Zo nee, voor welk(e) ontwikkelingsgebieden zouden nog plekken gecreëerd moeten worden? Ja Nee Weet ik niet Deel 2 Indeling en inrichting: algemene kenmerken Klik aan wat volgens jou van toepassing is en klik aan of je vindt dat er actie nodig is.34Scheiding drukke en rustige plekken: Goed Alle drukke activiteitenplekken zoals plek om te kunnen rennen, dansen en stoeien liggen niet naast de rustige plekken zoals de leeshoek en de poppenhoek. Net voldoende Er is een gedeeltelijke scheiding tussen rustige en drukke plekken. Onvoldoende Er is geen of haast geen scheiding tussen rustige en drukke plekken. Actie nodig? 35Loopruimte tussen de verschillende activiteitenplekken:Dit is de ruimte tussen activiteitenplekken, zodat kinderen tussen de verschillende plekken rond kunnen dwalen en een activiteit kunnen kiezen zonder andere kinderen te storen. Goed Genoeg ruimte tussen alle of de meeste activiteitenplekken om bovenstaand gedrag mogelijk te maken. Net voldoende Ruimte tussen een paar activiteitenplekken om bovenstaand gedrag mogelijk te maken. Onvoldoende Geen ruimte tussen activiteitenplekken voor bovenstaand gedrag. Actie nodig? 36Eigen plek voor het kind Goed Kind heeft een plek in de groepsruimte (lade, kastje, doos) waar het zijn spulletjes kan opbergen. Net voldoende Kind heeft bij de garderobe een dergelijke plek. Onvoldoende Kind heeft niet een dergelijke plek. Actie nodig? 37Sfeer afgestemd op de leeftijdsgroep Goed Bij de toegepaste materialen, aankleding, kleurgebruik en decoraties is rekening gehouden met de leeftijdsgroep. Er zijn een beperkt aantal en zachte kleuren toegepast. De ruimte biedt een gedoseerd aanbod aan decoraties op kindhoogte, bijvoorbeeld ingelijst of op één speciale wand voor decoraties. Net voldoende Onvoldoende Er zijn veel en/of felle kleuren toegepast. Decoratiemateriaal hangt overal in de ruimte. Actie nodig? 38Verlichting Goed Er is basisverlichting (lampen in/aan het plafond) en sfeerverlichting of de mogelijkheid om in de verlichting te variëren. De verlichting kan worden gedimd of in delen worden in- en uitgeschakeld. Net voldoende Er is een basisverlichting en een paar sfeerlampen. Variatie in soort verlichting is beperkt mogelijk. Onvoldoende Er is alleen maar een basisverlichting. Variatie in lichtsterkte en in soort verlichting is niet mogelijk. Actie nodig? 39Bergruimte van de groep Goed In en buiten de verblijfsruimten (groepsruimte, speelhal, activiteitenruimten) is zoveel bergruimte aanwezig dat de verblijfsruimten een opgeruimde indruk maken. Materiaal wordt opgeborgen waar het hoort (in kasten en bergruimten) Net voldoende Niet alles kan in kasten of in bergingen worden opgeborgen. Onvoldoende Veel spullen kunnen niet in kasten of bergingen worden opgeborgen. Er zijn open planken aan de wand, losse materialen op kasten, dozen of spelmateriaal op de vloer, of spullen worden in ruimten opborgen die daarvoor niet zijn bestemd (zoals slaapkamers, sanitair). Actie nodig? Bedankt voor het invullen van de vragenlijst!Wilt u ur resultaten ontvangen? Vul dan hieronder uw e-mailadres in.Of wilt u liever een PDF van uw resultaten ontvangen? Klik dan op de knop hieronder. Download PDF Vorige Volgende